28.01.2016 р. Верховна рада України прийняла за основу Проект закону № 3081-д про державну підтримку кінематографії в України, яким вводиться абсолютно новий механізм боротьби з порушеннями авторського права в Інтернеті.
Основні зміни планується внести в Закон «Про авторські та суміжні права».
В першу чергу воддяться нові терміни та поняття, зокрема, веб-сайт та його адреса, багатокористувацька платформа (у мережі Інтернет), власник багатокористувацької платформи, локальної мережі, серверу, власник веб-сайту, гіперпосилання, локальна мережа, обліковий запис, постачальник послуг технічного зберігання (хостингу), сервер та ін.
Пропонується визнати порушенями авторських прав такі дії:
- піратство у сфері авторського права і (або) суміжних прав – будь-яке використання об’єктів авторського права і (або) суміжних прав, в тому числі в мережі Інтернет, без дозволу суб’єктів авторських і (або) суміжних прав;
- записування аудіовізуального твору під час його публічної демонстрації («камкординг») для будь-яких цілей без дозволу суб’єкта авторського права на такий твір
Встановлюється асболютно новий для України порядок припинення і запобігання порушенням авторського права і (або) суміжних прав у мережі Інтернет та локальних мережах.
Суб’єкт авторського права і (або) суміжних прав у випадку виявлення електронної (цифрової) інформації, що порушує авторське право і (або) суміжні права або гіперпосилання на таку інформацію у мережі Інтернет або локальній мережі, має право звернутися до власника веб-сайту, багатокористувацької платформи, локальної мережі, серверу, постачальника послуг технічного зберігання (хостингу), інших осіб, з вимогою щодо припинення порушення авторського права і (або) суміжних прав у мережі Інтернет або локальній мережі.
При цьому суб’єкт авторського права і (або) суміжних прав несе відповідальність за достовірність інформації, викладеної у вимозі, щодо наявності в нього майнових прав інтелектуальної власності на об’єкт авторського права і (або) суміжних прав.
Особа, яка отримала вимогу, визначену частиною другою цієї статті, зобов’язана:
негайно, але у будь-якому випадку не пізніше 24 годин з моменту отримання такої вимоги видалити або унеможливити доступ до електронної (цифрової) інформації, що порушує авторське право,
негайно, але у будь-якому випадку не пізніше 48 годин з моменту отримання такої вимоги повідомити суб’єкту авторського права про вжиті заходи (з одночасним надсиланням копії такого повідомлення постачальнику послуг технічного зберігання (хостингу), провайдеру, іншим особам.
У задовленні вказаної вимоги може бути відмовлено, якщо така вимога оформлена з порушеннями або власник веб-сайту, локальної мережі, серверу є власником майнових авторських прав і (або) суміжних права на електронну (цифрову) інформацію у відношенні до якої була заявлена вимога.
Суб’єкт авторського права і (або) суміжних прав має право також звернутися до постачальника послуг хостингу з вимогою про:
- надання впродовж 24 годин достовірних і коректних даних про власника такого веб-сайту, тощо в обсязі, достатньому для звернення з позовом до суду;
- видалення або унеможливлення доступу до інформації впродовж 24 годин з моменту отримання вимоги у випадках, якщо власник веб-сайту не виконав вимогу субєкта авторського права або йому неможливо надіслати вимогу.
Законопроектом також вводиться обов’язок власників веб-сайтів, багатокористувацьких платформ, локальних мереж, серверів та постачальників послуг хостингу розміщувати на власних веб-сайтах і (або) в інформаційних службах "хто-є-хто" (WHOIS) у відповідних реєстрах адрес мережі Інтернет наступну інформацію про себе: найменування, місцезнаходження (адресу для листування); номер телефону та адресу електронної пошти, іншу інформацію, достатню для звернення з позовом до суду.
Слід зазначити, що проектом визначається підсудність даної категорії справ.
Так, ст. 114 Цивільного процесуального кодексу України пропонується доповнити частиною пятою, відповідно до якої справи у спорах щодо порушення прав інтелектуальної власності розглядаються судом за місцем вчинення порушення. У випадках, коли порушення прав інтелектуальної власності відбувається в мережі Інтернет, місцем вчинення порушення вважається місто Київ, а першою інстанцією для спорів між юридичними та фізичними особами чи між фізичними особами є Апеляційний суд міста Києва, апеляційною інстанцією – Апеляційний суд Київської області, а касаційною інстанцією – Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ.
Також вводиться спеціальний вид забезпечення позову шляхом встановлення обов’язку вчинити дії щодо унеможливлення доступу користувачів мережі Інтернет або локальної мережі, приєднаної до мережі Інтернет, до об’єктів авторського права та (або) суміжних прав, правомірність використання (розміщення) яких в мережі Інтернет є предметом спору.
В Господарському процесуальному кодексі пропонується зазначити, що господарським судм підвідомчі справи у спорах між юридичними особами, чи юридичними особами та фізичними особами - підприємцями щодо порушення прав інтелектуальної власності на об’єкти права інтелектуальної власності в мережі Інтернет. Місцем вчинення порушення також вважається м. Київ, а першою інстанцією для спорів між юридичними особами чи юридичними особами та фізичними особами-підприємцями є Господарський суд міста Києва, апеляційною інстанцією є Київський апеляційний господарський суд, а касаційною інстанцією є Вищий господарський суд України.
Вказаним законопроектом також змінюється диспозиція ст. 176 Кримінального кодексу України «Порушення авторського права і суміжних прав» та вводяться нові види адмінстративних правопорушень: ст. 164-17 «Порушення порядку припинення і (або) запобігання порушенням авторського права і (або) суміжних прав у мережі Інтернет та локальних мережах» та ст. 164-18 «Наведення недостовірної інформації у вимогах про видалення або унеможливлення доступу до електронної (цифрової) інформації на веб-сайті або в локальній мережі».
Проект закону № 3081-д про державну пітримку кінематографії в України звичанйо в першу чергу спрямований на регулювання та стимулювання розвитку кінематографії в України, проте ним вводяться надзвичайно актуальні та дієві способи боротьби з піратським контентом в Інтернеті.
Цей закон значно полегшить захист авторських та (або) суміжних прав в Інтернеті та позитивно вплине на практику вирішення подібних спорів в суді.
Хомич Іван, партнер ЮФ «Юрпротект».